6 aug. 2010

Veronique not so fantastique...

Trots att man är inne i bebiscircus nummer tre
känner jag mig allt för ofta totalt oerfaren
och inte minst förvånandsvärt oförberedd

Märkligt hur man kan stå helt handfallen
när bebisen skriker och inte ha den blekaste
och gång på gång utbrista
Jaha, var det bara en rap som satt i vägen !

Borde det inte vara olagligt att fortfarande
sätta blöjan bakåfram ?
Eller glömma packa ner extrakläder ?

Kanske kan jag försvara mig med att
med första barnet räckte det med två armar
Nu har man väl en fyra armar, två fötter
plus en bärsjal
som alla används flitigt
och gärna samtidigt !

Tiden med första barnet var jag så
totalt lugn och avslappnad
kände mig otroligt trygg i min roll som mamma
och vaggade min dotter med säker hand

Men det där lugnet...ja, vart tog lugnet vägen ???
Vart tog bubblan vägen, vart tog babymassage och cafe latte vägen ?

Jo, det byttes ut mot små små syskon,
flera blåa blickar att besvara
fler knubbiga händer att pussa
fler mjuka nackar att snusa i

Nog är det dubbelt av allt när man skaffar fler barn
Dubbel med skrik och gnäll och vaknätter multiplicerat med tre
Men såklart även dubbelt med godnattpussar,
dubbelt med stolthet och så mycket kärlek !!!

Sist men inte minst vill jag tacka barnen för alla skratt de bjuder på,
sitter i skrivande stund med en prinsesskrona på huvet
har ingen aning om när den hamnade där
men fick mig ett gott skratt när jag gick förbi spegeln nyss !

Ska nu lägga min yngsta, helt utan rutiner, men ändå nöjda son i sin säng
Sen nattar jag mig själv, alldeles för sent, som vanligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar