20 feb. 2013

Ett frö av ilska får taggiga blad


Alltså det finns ju dagar då humöret inte visar någon hänsyn alls.
Helt skoningslöst drar det fram och välter allt stadigt i sin väg.
Utan närmare eftertanke spottar humöret ur sig den ena elakheten efter den andra, korta huggande ord eller långa poänglösa meningar. Onödigt, smärtfullt och konsekvensrikt.
Det finns ibland en anledning, ett frö av ilska som grott och fått taggiga blad.
Tyvärrr är roten till humöret redan långt ner i jorden, begravd och kanske glömd.
Det blir istället det levande, det vackra, det blommande som får ta emot det onda.
I de flesta fall kärleken.

Jag är livrädd för den dagen min kärlek inte kan ta emot mer, den dagen bladen blir så tunga att de ramlar av, faller ner och torkar.
Jag är livrädd för att blommorna bleknar och tillslut vissnar av brist på ömma ord.
Så varför är jag inte mer rädd om kärleken?
Varför ger jag den inte mer näring och uppmärksamhet som den verkligen förtjänar?
Allt levande tappar blad och blommor i perioder men med mycket kärlek kommer blommorna igen och igen och igen....

Kärlek, det vackraste jag vet / V.Z. 120121


Det händer ibland, att jag glömmer hur det var
Att jag glömmer den känslan, så stark, så underbar

Den första blicken, leendet du gav
Allt var så intensivt, så äkta, helt utan krav

Vi satt ihop, vi var ett från första stund
Lyckliga, vakna, sov inte en blund
Rädda för att missa en enda sekund

Din Kärlek
Det vackraste jag vet
Naken,vaken, vill jag vara med dig
Inuti, utanpå, din kärlek omfamnar mig
Då, nu och för all framtid
Vill jag vara älskad av dig

Du ser mig för den jag är och trots det behåller du mig kär
Du ger mig allt det jag inte visste jag ville ha
Du påminner mig om hur kärleken ska va

Din Kärlek
Det vackraste jag vet
Både glad och ledsen, vill jag vara hos dig
Öppen, ärlig, din trygghet omsluter mig
Då, nu och för all framtid
Vill jag vara älskad av dig

I nöd och lust har vi lovat varann
Att älska, förlåta och göra allt vi kan
Att behålla det vi hade, att bevara känslan genom allt
Genom lycka,genom sorg, jag ger dig min kärlek tusenfalt

Kärlek
Vacker, oskuldsfull, het
Du är det vackraste jag vet


/ V.Z. 120121

3 kommentarer:

  1. Anonym20.2.13

    "Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den."

    SvaraRadera
  2. Anonym20.2.13

    Kärleken - det viktigaste som finns! Utan den skulle vi inte leva!

    SvaraRadera
  3. Ja, varför är man så dålig på att ta hand om och visa? Vackert skrivet!

    SvaraRadera