9 nov. 2010

"Gå å lägg dig", funkar inte alltid...

Har man barn som inte vill gå och lägga sig så
värdesätter man läggningstips högt!

Det viktiga för mig och min man har hela tiden varit att det ska gå fort,
det uppskattas när man har fler barn som ska läggas!

Vi har provat mkt men alltid lagt alla barn i sin egen säng.
Så länge barnen är relativt små, under 2 år,
så går det jättebra, poff i säng, godnatt,släcker lampan och går ut.
När de blir större och därför mer medvetna, har det börjat krångla.

Det viktiga har då varit att trots det inte låta läggningen ta längre tid,
på Engla funkade det att låta henne "läsa" en stund själv innan vi kom å sa godnatt och släckte.
För Oliver har vi hittat våran säng som lösning.

Så fort han hamnar i mammas eller pappas säng är alla spöken eller
spring i benen bortblåsta - magiskt !

Värt att prova på barn som krånglar, men poängtera då att det blir minsann inga sagor, sånger eller ligga bredvid tills han somnar
det är ju inte så jobbigt att lyfta över dem sen ( för det gör min man ),
och framförallt så går läggningen fort !

Nu kanske det bara är vi som uppskattar snabba läggningar & mer egentid på kvällen
men poängen är i alla fall att utgå ifrån vad som passar er
och skapa era rutiner efter det.
Skit i vad pedagoger och liknande föreslår, det passar inte alla!

Är både barn och vuxna nöjda - då har vi lyckats!


Godnatt alla barn, nu ska mamma vara sig själv för en stund...



Veronique

2 kommentarer:

  1. Ja speciellt funkar det inte när man har fler än ett barn. Då ska allt helst gå jättesnabbt!!
    Sen att man kanske vill läsa å så för alla barnen men det får man nog ta lite längre fram... Just nu är det faktiskt My som läser saga för mig...DET är nice... Alla har verkligen sin stil på att få saker å ting i ordning, finns inga rätt å fel där..

    SvaraRadera
  2. vi försöker läsa lite tidigare under kvällen, igår lyckades jag få en stund över då Isac va nöjd så jag föreslog för Oliver att hämta en bok som vi kunde läsa.
    Han svarade surt " nääe, inte ja vill läsa bok heller, jag vill ha russin stället".
    som sagt, man gör sitt bästa i alla fall =)

    SvaraRadera