13 sep. 2010

Sönderstressad,sönderammad och mentalt slut!

Det fina med att jobba dagtid är att jag
är mentalt (!) utvilad inför kvällens alla måsten.

Att springa från jobbet för att hämta på dagis
är inte roligt
Det behövs en rejäl skopa energi för att hantera
en hämtning på ett smidigt sätt!

Att sen behöva gå förbi affären, nej fel
att behöva gå in i affären kan få den mest utvilade
förälder att tappa förståndet,
köer, hunger, tjat
och inte minst
stressade,irriterade,
helt oförstående medmänniskor som suckar
både framför och bakom i kön.

Väl hemma möts man allt för ofta av en märklig syn
-att allt är precis som man lämnade det, samma hysteriska morgon...

Man kliver över, klär av alla barn, parerar en handfull smågräl,
tar fram middagen och inser hur lite lust man har att laga mat!

Några syskongräl och ett par blöjbyten senare lagas middagen tillslut.
Barnen är lite för trötta och mycket för hungriga för att hjälpa till,
tårar rinner, svetten rinner och tålamodet försvinner.

Maten står på bordet och middagsron ..uteblir - igen.
Desto mer hjärta å själ jag lägger ner i maten
desto mindre äter de
Låter bittert, jag vet, men för den delen sant!

Efter middagen inträffar det sneaste i hela familjelivet
-barnen får ny energi och blir helt vilda
-vi vuxna blir, om det är möjligt, ännu tröttare och räknar bara ner till läggning.
Vem tänkte igenom detta?

Att lägga tre barn samtidigt innebär förståss en del gnissel.
Det är sällan det går som en dans,
men genom att vara bestämd och tack vare att vi har
många rum att lägga dom i
så går det relativt fort ändå!


Egentid, eller vad det kallas,
den tiden vi har för att
tömma/fylla diskmaskinen
plocka upp och sortera ett hav av leksaker
tvätta/hänga minst en maskin tvätt
och även tiden för något spontant påhitt-
som tex ringa ett samtal!

Nog hinner man njuta då och då hemma oxå
men måste ändå trycka på hur viktigt det är att komma sig ut
och samla ny energi!

För mig är det mycket roligare att handskas med vardagsproblem
de dagar jag varit hemifrån några timmar!

Helt klart händer det att jag sitter och sliter mitt sönder-ammade hår
och funderar över om det finns något av mig kvar
den dagen jag blir Tidsmiljonär ( pensionär ) !!!

Det är bäst å passa sig så man inte blir utbränd å allt vad det heter,
bäst å dricka champagne lite oftare, det sägs göra en gott!

Give me more champagne - it´s damn good for the brain !!!

Å mer kärlek
Å goda vänner
Å barnvakt
Å ett jäkla gott skratt

Det finns många sköna botemedel mot stress,
behövs inga lyckopiller här inte !!!!

Nu - godnatt






3 kommentarer:

  1. Hoppas att Solsidan börjar snart igen så man får de där skratten!!! Annars går 2 1/2 män alldelles utmärkt att skratta till. För det behövs....
    Jag vet och jag har bara 2 barn så mera champagne och skratt till dig!!
    För goda vänner vet jag att du har, barnvakt kanske ni skulle behöva mera ofta och mycket mera tid tillsammans.
    En massa styrkekramar från mig

    SvaraRadera
  2. Tack för styrkekramen - välkomnas alltid =)
    Skrattade gott åt just 2 1/2 män igår !!!
    Vem vet , kanske kan vi skåla i ett glas tillsammans snart ?
    "bara 2 barn", hi hi...det räcker ibland,eller hur =)
    Vi saknar dig !!!!
    kram V

    SvaraRadera
  3. TetteW23.9.10

    Hej Darling!
    DU är min idol, alla kategorier! Jag har också "bara" två barn och det räcker för att förstå att tex att lägga 3 barn kräver en himla massa innovation och ORK! Du är bäst, ingen protest!
    Kram
    T

    SvaraRadera