2 okt. 2010

Ett hot eller ett löfte???

Hade inte klarat mig en dag utan hot !
Att ta till hot för att få barnen dit man vill
är i vår familj mer en regel än ett undantag.

Det låter hemskt, att hota sina barn
men i verkligheten är det nog inte så farligt...

Ex. :

Äter du inte mer av maten så blir det ingen efterrätt!

Plocka upp leksakerna från golvet NU, annars åker de in i dammsugaren!

Kom nu, annars går vi utan dig!

Kastar du nappen en gång till så tar jag den ifrån dig!




Ja, det finns hur många exempel som helst!

Är det då ok att hota, äsch kan vi inte kalla det något annat,
typ bestämt lova eller ordentligt mena ???

Är det kanske bättre att muta?

Exempel på mutor:

Visa nu att ni kan sköta er, så ska ni få en överraskning sen!

Alla som äter upp får efterrätt!

Om ni städar på era rum så kan vi spela fotboll sen!

Om ni borstar tänderna nu så får ni mysa i soffan fem minuter till!


Kanske mer positivt att "hota med belöning"
men vad som är rätt eller fel har jag svårt att svara på.
Poängen är ju att det ska funka
och vad som funkar på det ena barnet biter inte på det andra.

Sen är det i båda fallen, hot eller löfte,
otroligt viktigt att " hålla det man lovar" !!!
Annars tappar barnet totalt tilliten till det du säger och struntar
fullständigt i både hårda ord och löften om allmosor !
Nu har väl inte någon förälder verkligen lämnat sitt barn i parken
när det trotsigt vägrade följa med,
men det kanske räcker med att du får det att tro det....

Glöm bara inte belöningen om du lovat en,
det kommer de nämligen garanterat aldrig glömma!

Jag kommer nog fortsätta hota och framförallt muta mina barn,
eller nog, jag kommer garanterat att fortsätta -
- så länge det funkar !!!

- och det gör det !!!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar